خانه » گام به گام متوسطه اول » گام-به-گام-علوم-هفتم » جواب فعالیت فصل 6 علوم هفتم (گام به گام فصل ششم علوم هفتم)

جواب فعالیت فصل 6 علوم هفتم (گام به گام فصل ششم علوم هفتم)

جواب فعالیت فصل 6 علوم هفتم (گام به گام فصل ششم علوم هفتم)

کتاب علوم هفتم از ۱۵ فصل مختلف تشکیل شده است. در هر فصل چالش‌ها و سوالاتی در قالب «فعالیت»، «گفتگو کنید» و «اطلاعات جمع‌آوری کنید» که جواب آن‌ها به دانش‌آموز واگذار شده و در کتاب درسی بدون جواب هستند. بعضی از دانش‌آموزان در پاسخ دادن به این فعالیت‌ها دچار مشکل می‌شوند. اینجاست که استفاده از یک گام به گام قوی و مناسب به کمک دانش‌آموزان می‌آید. ما در گروه آموزشی یک به یک اقدام به تالیف گام به گام علوم هفتم در قالب فصل‌های مختلف (۱ تا ۱۵) کردیم که در ادامه جواب فعالیت فصل 6 علوم هفتم یا به طور کلی گام به گام علوم هفتم فصل ششم را مشاهده می‌کنید.

جواب فعالیت‌های فصل 6 علوم هفتم (صفحات 46 تا 53)

در ادامه هر صفحه را تفکیک‌شده و منظم همراه با تصاویر کاربردی و نوشته‌های مفید مشاهده خواهید کرد.

گام به گام علوم هفتم فصل ششم بر پایه جدیدترین کتاب درسی علوم هفتم (1401-1402) تالیف و منتشر شده است.


جواب سوال صفحه 46 علوم هفتم

سوال: آیا می‌دانید منشاء آبی که استفاده می‌کنید کجاست؟

منشاء آبی که ما استفاده می‌کنیم از دریاها و اقیانوس‌ها هستند. این منابع آبی با تابش خورشید بخار شده و به صورت بارش برف، باران، تگرگ به سطح زمین می‌رسند. قسمتی از این آب روی زمین جاری شده و رودخانه‌ها را شکل می‌دهند و بخشی دیگر به درون زمین نفوذ کرده و آب‌های زیرزمینی را به وجود می‌آورند. قسمتی از آب‌های جاری پشت سدها ذخیره شده و بعد از تصفیه، آب مصرفی مورد نیاز ما را تامین می‌کند.


جواب گفت‌وگو کنید صفحه 47 علوم هفتم

در گروه خود درباره اینکه چرا مقدار بارندگی در شهرهای کشورمان با هم فرق دارد، گفت‌وگو کنید.

عوامل موثر بر میزان بارندگی عبارتند از:

  1. عرض جغرافیایی
  2. ارتفاع از سطح دریا
  3. فاصله از دریا

می‌دانیم که این عوامل در شهرهای مختلف کشور ما ایران با هم تفاوت دارد. به همین خاطر میزان بارندگی نیز در شهرهای مختلف کشور متفاوت خواهد بود.


جواب آزمایش کنید صفحه 47 علوم هفتم

جواب آزمایش کنید صفحه 47 علوم هفتم - فصل ششم

در کدام ظرف باران تشکیل می‌شود؟

در ظرفی که حاوی آب گرم است، باران تشکیل می‌شود. زیرا رطوبتی که داخل لیوان است در اثر میعان تبدیل به قطره‌های آب می‌شود. و اینکه سه شرط تشکیل باران را نیز دارد.

در کدام لیوان ابر و باران تشکیل می‌شود؟

در لیوان خالی ابر و باران تشکیل می‌شود. زیرا بخاطر آب موجود در هوای بسته ظرف و در پوشش نایلونی که روی آن قطعه‌های یخ قرار داده شده است، به مایع تبدیل می‌شوند. اما چون اندازه این قطرات خیلی کوچک است، پایین نمی‌افتند. تعداد کمی از ذرات مایع که در فاصله کمی هستند به هم می‌پیوندند و باران را تشکیل می‌دهند. بقیه ذرات مایع در فضای بالای ظرف معلق هستند و ابر تشکیل می‌دهند.


جواب فعالیت صفحه 48 علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه 48 علوم هفتم - فصل ۶

در ظروف مختلف اعداد متفاوتی برای ارتفاع آب به دست می‌آید. شکل ظرف و اندازه قاعده ظرف در میزان ارتفاع آب تاثیر دارد. برای اندازه‌گیری دقیق و استاندارد میزان بارندگی، باید از ظروف استاندارد استفاده کرد.


جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه 48 علوم هفتم

در یک فعالیت گروهی درباره بارو کردن ابرها و تشکیل باران مصنوعی تحقیق و نتیجه را به کلاس گزارش کنید.

تولید باران به کمک هر عمل مصنوعی که با تغییر فرایندهای درونی ابر انجام شود را باروری ابر می‌نامند. برای افزایش میزان بارش از باروری ابرها استفاده می‌شود. بیشترین عواملی که در باروری ابرها برای تولید باران سرد و طرح‌های باروری ابرها برای تقویت بارش برف به کار می‌روند، یدید نقره و یخ خشک (دی‌اکسید کربن منجمد) هستند. باروری ابرها با دو روش هوایی و زمینی انجام می‌شود.

روش زمینی: در فصل زمستان و در مناطق کوهستانی از این روش استفاده می‌شود. بارورسازی ابرها با روش زمینی با رهاسازی هسته‌های یدید نقره به کمک ژنراتورهای زمینی اجرا می‌شود.

روش هوایی: در این روش مواد لازم را به کمک هواپیما به ابر تزریق می‌کنند و بیشتر در فصل تابستان انجام می‌شود. این روش به سه طریق باروری در پایه ابر، باروری درون ابر و باروری تاج ابر صورت می‌گیرد.

جواب آزمایش کنید صفحه 48 علوم هفتم

جواب فعالیت فصل 6 علوم هفتم

ذرات ماسه درشت هستند و ذرات خاک رس ریز. آب از لا به لای ذرات درشت راحت‌تر عبور می‌کند اما هنگامی که به ذرات ریز خاک رس می‌رسد نفوذ آن سخت شده و برای پیدا کردن مسیری برای نفوذ به درون خاک تغییر مسیر می‌دهد. به این خاطر مسیر جریان آب در خاک پر و پیچ خم است و انشعابات فراوانی دارد.


جواب فعالیت صفحه 49 کتاب درسی علوم هفتم

جواب فعالیت فصل 6 علوم هفتم - صفحه 49

جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه 49 کتاب درسی علوم هفتم

نام چند حوضه آبریز استان خود یا استان‌های مجاور را ذکر کنید.

استان تهران: سفیدرود، ساحلی خزر، دریاچه نمک و کویر مرکزی.
استان اصفهان: حوضه آبریز باتلاق گاوخونی.
استان قم: دریاچه نمک قم.


جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه 50 کتاب درسی علوم هفتم

با مراجعه به منابع معتبر علمی درباره اثر عوامل دیگر بر شکل مسیر رود (مستقیم یا مارپیچی) اطلاعاتی جمع‌آوری و به کلاس گزارش کنید.

شکل مسیر رود به عوامل متعددی بستگی دارد که سه عامل در شکل‌گیری آن نقش بسیار مهم‌تری دارند. این ۳ عامل عبارتند از:

  1. جنس خاک بستر رودخانه
  2. گذر زمان
  3. عوامل طبیعی

جواب خود را بیازمایید صفحه 51 کتاب درسی علوم هفتم

به نظر شما مهم‌ترین منابع آلوده‌کننده رودخانه‌ها کدام‌اند؟
آلودگی رودخانه‌ها چه مشکلاتی ایجاد می‌کنند؟

دلایل آلودگی آب موارد زیر هستند:

  • فاضلاب کارخانه‌ها
  • فاضلاب زباله‌های دریایی
  • زباله‌های رادیواکتیو
  • آلودگی نفتی
  • ذخایر زیرزمینی
  • آلودگی جوی
  • گرمای زمین
  • و…

آلودگی رودخانه‌ها مشکلات متعددی ایجاد می‌کنند که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

  • بروز بیماری‌های مختلف در انسان مثل حصبه، اسهال خونی، امراض پوستی، ناراحتی‌های تنفسی
  • از بین رفتن گیاهان و جانوران مختلف
  • نابودگی محیط زیست
  • آلودگی آب آشامیدنی

جواب سوال صفحه 52 کتاب درسی علوم هفتم

جواب فعالیت فصل 6 علوم هفتم - جوال سوال صفحه 52

جواب گفت‌وگو کنید صفحه 52 کتاب درسی علوم هفتم

درباره منابع آلوده کننده دریاها و دریاچه‌ها و تأثیر آنها بر محیط زیست در کلاس گفت ‌و گو کنید.

آلاینده‌های آب که باعث آلودگی دریاها و دریاچه‌ها هستند به ۸ گروه تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  1. مواد نفتی
  2. آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها
  3. فلزات سنگین
  4. زباله‌های خطرناک
  5. مواد آلی زاید
  6. رسوبات
  7. میکروارگانیسم‌های مضر
  8. آلودگی گرمایی

این آلاینده‌ها هر کدام به شکلی موجب آسیب‌های مختلفی می‌شوند. برای مثال آلودگی نفتی می‌تواند زندگی جانداران آبزی مثل ماهی‌ها را به خطر بیندازد. یا افزایش دمای آب مشکلات متعددی در زندگی جانداران آبزی ایجاد می‌کند.


جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه 53 کتاب درسی علوم هفتم

چگونه رزمندگان به منظور عبور از عرض رودخانه اروند، از پدیده جزر و مد استفاده می‌کردند؟

جزر و مد روی سرعت و جهت جریان آب تاثیرگذار است و جریان آب را از حالت عادی خارج می‌کند. در حالت مد رزمندگان بدون نیاز به روشن کردن موتور قایق یا بدون نیاز به پارو زدن، از جریان ایجاد شده استفاده می‌کردند و به شکل مخفیانه و بدون ایجاد سر و صدا عرض رودخانه را طی می‌کردند.


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
درخواست معلم خصوصی