خانه » گام به گام متوسطه اول » گام-به-گام-علوم-هفتم » جواب فعالیت فصل 10 علوم هفتم (گام به گام فصل دهم علوم هفتم)

جواب فعالیت فصل 10 علوم هفتم (گام به گام فصل دهم علوم هفتم)

جواب فعالیت فصل 10 علوم هفتم (گام به گام فصل دهم علوم هفتم)

جواب فعالیت فصل 10 علوم هفتم | کتاب علوم هفتم از ۱۵ فصل مختلف تشکیل شده است. در هر فصل چالش‌ها و سوالاتی در قالب «فعالیت»، «گفتگو کنید» و «اطلاعات جمع‌آوری کنید» طرح شده که جواب آن‌ها به دانش‌آموز واگذار شده و در کتاب درسی بدون جواب هستند. بعضی از دانش‌آموزان در پاسخ دادن به این فعالیت‌ها دچار مشکل می‌شوند. اینجاست که استفاده از یک گام به گام قوی و مناسب به کمک دانش‌آموزان می‌آید.

ما در گروه آموزشی یک به یک اقدام به تالیف گام به گام علوم هفتم در قالب فصل‌های مختلف (۱ تا ۱۵) کردیم که در ادامه جواب فعالیت فصل 10 علوم هفتم یا به طور کلی گام به گام علوم هفتم فصل دهم را مشاهده می‌کنید.


جواب فعالیت‌های فصل 10 علوم هفتم (صفحات 83 تا 90)

در ادامه هر صفحه را تفکیک‌شده و منظم همراه با تصاویر کاربردی و نوشته‌های مفید مشاهده خواهید کرد.

گام به گام علوم هفتم فصل دهم بر پایه جدیدترین کتاب درسی علوم هفتم (1401-1402) تالیف و منتشر شده است.


 

جواب فعالیت صفحه 83 علوم هفتم فصل هشتم

جواب فعالیت صفحه 83 علوم هفتم فصل هشتم

در مناطق سردسیر، پوشش مردم به رنگ سیاه و تیره است. پشت‌بام خانه‌ها عایق‌بندی و ایزوگام می‌شوند تا جلوی نفوذ سرما را بگیرند. شوفاژ و بخاری بخش مهمی از تامین گرمای منزل را به عهده می‌گیرند. پنجره دوجداره یکی دیگر از تکنیک‌های جلوگیری از اتلاف انرژی است.

در مناطق گرمسیر مردم لباس‌هایی به رنگ روشن می‌پوشند. نیاز نیست مرتب خانه را گرم کنیم. تانکرهایی در پشت‌بام‌های مدارس تعبیه شدند که نیازی به آب‌گرم کن نخواهیم داشت.


جواب آزمایش کنید صفحه 83 علوم هفتم

جواب آزمایش کنید صفحه 83 علوم هفتم

دست راستمان آب ولرم را گرم و دست چپ‌مان آب ولرم را سرد احساس می‌کند.


جواب فعالیت صفحه 84 فصل 10 علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه 84 فصل 10 علوم هفتم

مراحل انجام کار به این شکل است که ابتدا:

  • یک بالن آزمایشگاهی 500cc را انتخاب و آن را با یک محلول رنگی پر می‌کنیم.
  • درپوشی از جنس چوب‌پنبه را به اندازه قطر یک لوله شیشه‌ای سوراخ کرده و این لوله را طوری نصب می‌کنیم که هیچ منفذی برای رد شدن محلول و هوا نباشد.
  • کمی از محلول را درون لوله اضافه می‌کنیم.
  • بالن‌مان را در مخلوط یخ و آب فرو می‌بریم. در مقابل سطح محلول رنگی، روی لوله را علامت گذاشته و عدد صفر را به آن نسبت می‌دهیم.
  • بالن را داخل آب جوش می‌بریم و درست مقابل سطح آن، روی لوله علامت می‌گذاریم و عدد ۱۰۰ را به آن نسبت می‌دهیم.
  • بین این دو علامت را به صد قسمت یکسان تقسیم می‌کنیم و هر قسمت را یک درجه سلسیوس می‌نامیم.

جواب فعالیت صفحه 84 علوم هفتم

جواب فعالیت فصل 10 علوم هفتم صفحه 84

جواب آزمایش کنید صفحه 85 علوم هفتم

جواب فعالیت فصل 10 علوم هفتم ازمایش کنید صفحه 85

جواب فکر کنید صفحه 85 علوم هفتم

جواب فعالیت فصل 10 علوم هفتم فکر کنید صفحه 85

الف) دمای آب کاهش پیدا کرده و دمای میخ افزایش پیدا می‌کند.

ب) آب انرژی از دست داده و میخ انرژی می‌گیرد.


جواب فعالت صفحه 86 کتاب درسی علوم هفتم

جواب فعالت صفحه 86 کتاب درسی علوم هفتم

الف) از شکل می‌توانیم نتیجه بگیریم که جنبش مولکولی محفظه A بیشتر از جنبش مولکولی محفظه B است.

ب) به خاطر تماس دو محفظه با هم، جنبش مولکولی محفظه A کم و جنبش مولکولی محفظه B زیاد می‌شود.

پ) جنبش مولکولی دو قطعه با هم برابر خواهد شد.


جواب آزمایش کنید صفحه 87 کتاب درسی علوم هفتم

جواب آزمایش کنید صفحه 87 کتاب درسی علوم هفتم

4) چوب کبریت متصل به مس زودتر از بقیه می‌افتد. سپس چوب کبریت متصل به آلومینیوم افتاده و در آخر چوب کبریت متصل به آهن می‌افتد.

جواب قسمت آخر: ما با سه میله مسی، آهنی و آلومینیومی سر و کار داریم. از بین این‌ها مس سریع‌تر و آهن کندتر از بقیه گرما را منتقل می‌کند. اینطور می‌توانیم بگوییم که رسانندگی گرمایی مس از آهن بیشتر است. در اخر باید بگوییم که رسانندگی گرمایی شیشه بسیار کم است و در نتیجه شیشه را عایق گرما در نظر می‌گیریم.


جواب فعالیت صفحه 88 کتاب درسی علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه 88 کتاب درسی علوم هفتم

ظرف آن گروه که لیوان‌شان عایق بهتری است گرمای کمتری منتقل کرده و دمای آب داخل آن تغییر چندانی نداشته است.

اما ظرف آن گروهی که لیوان‌شان عایق خوبی برای گرما نیست، گرمای بیشتری انتقال داده و آب درون آن سرد شده است.


جواب آزمایش کنید صفحه 88 کتاب درسی علوم هفتم

جواب آزمایش کنید صفحه 88 کتاب درسی علوم هفتم

۳) جوهر از بالای ظرف به سمت پایین می‌آید و بعد به طرف قسمتی از ظرف که بالای شمع قرار دارد می‌رود. در ادامه مجدد به طرف بالا حرکت می‌کند و حرکت آن چرخشی می‌شود و با خود جوهر را هم جا به جا می‌کند و موجب پخش شدن جوهر در آب می‌شود.

۴) علت این رفتار این است که مولکول‌های بخشی از آب که نزدیک شمع هستند زودتر از بقیه قسمت‌ها گرم می‌شوند. به این ترتیب سبک شده و به سمت بالا حرکت می‌کنند و آبی که قسمت دیگر ظرف قرار گرفته و خنک‌تر است، جای آن را می‌گیرد. به همین خاطر آب درون ظرف حرکت چرخشی پیدا کرده و با خود جوهر را نیز جا به جا می‌کند و باعث پخش شدن آن در آب می‌شود.


جواب فعالیت صفحه 88 کتاب درسی علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه 88 کتاب درسی علوم هفتم

ماسه خیلی زودتر از آب گرم می‌شود و دمای آن بالا می‌رود. به همین خاطر ماسه بیشتر از آب انرژی خورشید را جذب می‌کند.

جواب فعالیت صفحه ۸۸ علوم هفتم

جواب فکر کنید صفحه 89 کتاب درسی علوم هفتم

جواب فکر کنید صفحه ۸۹ علوم هفتم

می‌دانیم که در طول روز، دمای خشکی بیشتر از دمای آب دریاست. یعنی هوای بخش خشکی گرم‌تر و سبک‌تر از هوای مجاور دریاست. به همین خاطر هوای مجاور خشکی بالا رفته و هوای مجاور دریا جای آن را می‌گیرد. به این شکل هوا از طرف دریا به سمت خشکی حرکت می‌کند.

در طول شب، دمای هوای اطراف دریا گرم‌تر و سبک‌تر از دمای هوای مجاور خشکی است. به این خاطر هوای مجاور دریا بالا رفته، سپس هوای مجاور خشکی جای آن را می‌گیرد و هوا از طرف خشکی به سمت دریا حرکت می‌کند. دلیل سردتر بودن آب در روز و گرم‌تر بودن آب در شب نسبت به خشکی این است که آب دیرتر گرم شده و دیرتر نیز گرمای خود را از دست می‌دهد.


جواب خود را بیازمایید صفحه 89 کتاب درسی علوم هفتم

جواب خود را بیازمایید صفحه 89 کتاب درسی علوم هفتم

در این مثال گرما به شکل همرفت منتقل می‌شود و بخش‌هایی از اتاق که با رادیاتور فاصله دارند را گرم می‌کند. به این شکل که ابتدا رادیاتور هوای بالای آن را گرم کرده، منبسط و سبک کرده و به طرف بالا حرکت می‌کند. هوای سرد اطراف که چگالی بیشتری دارد جای آن را گرفته و این پدیده مرتب تکرار می‌شود. به این شکل هوای بخش‌هایی از اتاق که دور از رادیاتور هستند نیز گرم می‌شوند.


جواب فعالیت صفحه 89 کتاب درسی علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه 89 کتاب درسی علوم هفتم

بله. گرمای اتو را پشت دست خودمان احساس می‌کنیم.

اما انتقال گرما از طریق رسانش یا همرفت صورت نگرفته است.

چون در روش رسانش ، گرما از یک قسمت جسم به قسمت دیگر آن منتقل می‌شود، ولی در این مورد انتقال گرما در یک جسم مشخص نیست.

در روش همرفت هم قسمتی از مایع یا گاز که گرم شده، به سمت بالا حرکت کرده و قسمت‌های اطراف که سردتر هستند، جای آن را می‌گیرند. در این آزمایش گرما از کف اتو به پایین منتقل شده است (که دست ما است) به این ترتیب انتقال گرما به روش تابش صورت گرفته است.


جواب فکر کنید صفحه 90 کتاب درسی علوم هفتم

جواب فکر کنید صفحه 90 کتاب درسی علوم هفتم

جواب آزمایش کنید صفحه 90 کتاب درسی علوم هفتم

جواب آزمایش کنید صفحه 90 کتاب درسی علوم هفتم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
درخواست معلم خصوصی