خانه » گام به گام متوسطه اول » گام به گام مطالعات اجتماعی هفتم » جواب فعالیت درس 20 مطالعات هفتم (گام به گام اجتماعی هفتم درس بیستم)

جواب فعالیت درس 20 مطالعات هفتم (گام به گام اجتماعی هفتم درس بیستم)

جواب فعالیت درس 20 مطالعات هفتم

جواب فعالیت درس 20 مطالعات هفتم (امپراطوری‌های ایران باستان چگونه کشور را اداره می‌کردند؟) تهیه شده در گروه آموزشی یک به یک شامل تمام فعالیت‌های مطرح شده در کتاب درسی است. گام به گام مطالعات اجتماعی هفتم در 12 فصل و 24 درس تنظیم شده است که اکنون در حال مطالعه گام به گام درس بیستم مطالعات اجتماعی هفتم هستید.

در برنامه درسی جدید مطالعات اجتماعی، به منظور سازماندهی تلفیقی محتوا، پنج حوزه موضوعی انتخاب شده است:

  • فضا و مکان.
  • زمان، تداوم و تغییر.
  • فرهنگ و هویت.
  • نظام اجتماعی.
  • منابع و فعّالیت‌های اقتصادی.

هریک از این حوزه‌ها ناظر به تعدادی از رشته‌های مذکور است. این کتاب شامل 12 فصل و 24 درس است که در هر فصل، دو یا چند حوزهٔ موضوعی و مفاهیم کلیدی مربوط به آنها با یکدیگر تلفیق شده‌اند.


  • گام به گام مطالعات اجتماعی هفتم درس بیستم بر پایه جدیدترین کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم (1402-1403) تالیف و منتشر شده است.
  • جواب تمرین مطالعات اجتماعی هفتم درس بیستم ۱۰۰٪ رایگان است.
  • در تولید و انتشار گام به گام مطالعات اجتماعی پایه هفتم درس 20 از برترین اساتید درس مطالعات اجتماعی متوسطه اول در کشور کمک گرفته شده است و کیفیت گام به گام مورد تایید دبیران رسمی آموزش و پرورش است.

جواب فعالیت صفحه 124 کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم درس بیستم

جواب فعالیت صفحه 124 کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم درس بیستم

1 – قلمرو هخامنشیان آن زمان بسیار گسترده بود و اقوام زیادی با خط‌ها و زبان‌های مختلف وجود داشتند. در آن زمان 3 نوع خط رایج بود به این خاطر روی این مهر سه نوع خط هک شده است.

2 – چند مورد از ویژگی‌های حکومت در ایران باستان:

  • حکومت موروثی بود.
  • روش و شیوه حکومت، پادشاهی بود.
  • پادشاهان در امور مختلف نظامی، اداری و مذهبی قدرت مطلق داشتند.
  • شاهان حکومت فعلی خود را از اهورامزدا می‌دانستند.

3 – در بیشتر حکومت‌های ایران باستان، نظرات مردم اهمیت زیادی نداشت و بیشتر تصمیمات توسط پادشاهان اخذ می‌شد. گاهی مردم برای جلب توجه پادشاه تجمعاتی می‌کردند و شعارهایی سر می‌دادند تا حرف خود را به گوش پادشاه برسانند.


جواب فعالیت صفحه 125 کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم درس بیستم

جواب فعالیت صفحه 125 کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم درس بیستم

4 – چون قلمرو هخامنشیان بسیار گسترده بود و خط‌ها و زبان‌های مختلفی را شامل می‌شد، بعضی از منشیان و دبیران برای ارتباط بهتر با مردم چند زبان و خط را یاد می‌گرفتند.

5 – چنین موضوعاتی را به شاه اطلاع می‌دادند:

  • شناسایی سرزمین تحت تملک و بررسی امکانات و پیشرفت‌های دشمنان
  • بازرسی امور حاکمان
  • بازرسی ممالک تابعه و نظارت بر آنها
  • دادن اطلاعات محرمانه از وقایع اتفاقیه مملکتی
  • و…

جواب فعالیت صفحه 126 کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم درس بیستم

جواب فعالیت صفحه 126 کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم درس بیستم

الف) هخامنشیان

ب) بابل، شوش، هگمتانه و تخت جمشید


جواب فعالیت صفحه 128 کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم درس بیستم

جواب فعالیت صفحه 128 کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم درس بیستم

7 – در آن زمان بیشتر جنگ‌ها و لشکرکشی‌ها به خاطر یک سری دلایل مشخص انجام میشد که در ادامه آنها را ذکر می‌کنیم:

  • دستیابی به منافع اقتصادی و مادی
  • گسترش قلمرو و مرزهای سرزمین
  • قدرت‌نمایی و دفع خطر از خود
  • گاهی هم برای گسترش یک دین خاص

در دنیای امروز مخصوصا در مغرب زمین، عمدتا با سه هدف جنگ شکل می‌گیرد:

  • به چنگ آوردن منابع ديگران
  • به دست آوردن بازار مصرف
  • گسترش مراكز نفوذ و برترى جويى

8 – کشورهای آمریکا، انگلیس، شوروی (روسیه امروزی) عامل بیشترین جنگ‌ها و کشتارها بودند.

9 – جنگ چریکی یا جنگ پارتیزانی، یکی از انواع جنگ‌های نامنظم است که در آن گروه کوچکی از افراد مسلح با استفاده از تاکتیک‌هایی چون کمین، شبیخون، خرابکاری، جنگ ایذایی، تاکتیک‌های بزن‌دررو، و جابجایی سریع به یک نیروی نظامی بزرگ‌تر و کم‌تحرک‌تر حمله‌ور شده و بلافاصله صحنه نبرد را ترک می‌کنند. با این روش اشکانیان در جنگ‌های به پیروزی‌های گسترده‌ای رسیدند و تا امروز این نام روی این سبک از جنگیدن مانده است. (منبع: ویکی‌پدیا)


جواب فعالیت صفحه 129 کتاب درسی مطالعات اجتماعی هفتم درس بیستم

10 – به نظر شما کدام یک از ابتکارات نظامی ایران باستان جالب‌تر است؟ چرا؟

جواب: جالب‌ترین اختراع این دوران ارابه داسی شکل بود که کم از ارابه مرگ نداشت. هر طرف این ارابه به شمشیرهای تیز و چاقوهای داسی شکل تجهیز شده بود و هنگام حرکت از دو طرف، هر چیزی را که مانع حرکت اسب‌ها می‌شد، نابود می‌کرد.


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
درخواست معلم خصوصی