جواب درس 2 فارسی هفتم (چشمه معرفت) تهیه شده در گروه آموزشی یک به یک شامل تمام سوالات مطرح شده در کتاب درسی است. گام به گام فارسی هفتم درس 2 بخشهای «معنی ابیات و متن»، «املا»، «خودارزیابی»، «دانشهای زبانی و ادبی»، «نوشتن» و… میشود.
- جواب درس 2 فارسی هفتم بر پایه جدیدترین کتاب درسی فارسی هفتم (1401-1402) تالیف و منتشر شده است.
- گام به گام منتشرشده ۱۰۰٪ رایگان است.
- در تولید و انتشار گام به گام فارسی هفتم درس دوم از برترین اساتید درس فارسی متوسطه اول در کشور کمک گرفته شده است و کیفیت گام به گام مورد تایید دبیران رسمی آموزش و پرورش است.
دانلود گام به گام سایر فصلهای فارسی هفتم
جواب درس 1 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس اول)
واژهنامه درس ۲ فارسی هفتم
- معرفت: شناخت، علم
- یقین داشتن: چیزی را بدون شک باور داشتن
- عظمت: بزرگی
- شگفت: عجیب
- شکوه: بزرگی، جلال
- جاذبه: جذب، رباش
- مُذاب: گذاخته، مایع شده، آب شده
- کِشته: کاشته شده
- آدابدان: کسی که از رسوم و تشریفات مطلع باشد.
- دیرینه: قدیمی
- وداع: خداحافظی کردن
روانخوانی درس ۲ فارسی هفتم
- روله: فرزند (کلمهای به زبان لری)
- گالِش: نوعی کفش
- قنداقه: ملحفه، دورپیچ کودک
- خُرناسه: صدایی ناهنجار که از گلو یا بینی شخص بیرون آید.
- مویه: شیون و زاری، گریه، ناله
املا درس چشمه معرفت (صفحه 18 تا 20) کتاب درسی
- وداع
- صحرا
- غرور
- آمین
- ذرّت
- نشاط
- کشتزار
- مذاب
- اعجاز
- جاذبه
- عظمت
- زلال
- غرق
- خستگیناپذیر
معنی ابیات صفحه 20 کتاب درسی
برگ درختان سبز، در نظر هوشیار هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار
معنی: از نظر انسان هوشمند و باهوش، برگ سبز درختان همانند کتابی است که به کمک آن میتوان به شناخت خدا رسید.
کویر، دکتر علی شریعتی، با اندکی تلخیص
جواب خودارزیابی صفحه 21 کتاب درسی
۱- در کلاس طبیعت چه زیباییهایی را میتوان درک کرد؟
عظمت جلال و جاذبه خالق یکتا را میتوان درک کرد.
2- این ابیات از بوستان سعدی با کدام بخش از درس ارتباط دارد؟
برآرد تهی دستهای نیاز ز رحمت نگردد تهی دست باز همه طاعت آرند و مسکین نیاز بیا تا به درگاه مسکین نواز چو شاخ برهنه برآریم دست که بیبرگ از این بیش، نتوان نشست
بر روی سبزهها و کشتههای سیراب، درختان سرسبز باغ و صحرا را دیدم که شاخه دستهای خویش را به آسمان بر افراشته بودند و دعا میکردند.
3- نمونههاى دىگرى از زیباییهاى آفریىنش را بیان کنید.
درختان سرسبز – صحرا – آواز پرندگان و…
جواب کار گروهی صفحه ۲۲ کتاب فارسی هفتم
1- گفتوگوى جوىبار و درخت تشنه را به صورت نمایشى اجرا کنید.
اجرای این کار باید با همکاری معلم و سایر دانشآموزان انجام شود.
2- درباره لحن و شیوه بیان انواع جمله، گفتوگو کنید.
برای خواندن انواع جملهها باید به نوع جمله توجه کنیم و لحنی مناسب با همان جمله را انتخاب کنیم، مثلاً وقتی میخواهیم یک جمله پرسشی را بیان کنیم، باید لحن بیان پرسشی باشد و یا زمانی که قصد داریم یک جمله خبری بگوییم، نحوه بیان ما متفاوت باشد. همین روال را برای سایر شکلهای لحن و شیوه بیان جمله استفاده میکنیم.
جواب فعالیتهای نوشتاری صفحه 22 کتاب فارسی هفتم
1- کلمهها و ترکیبهای مهم املایی درس را بنویسید.
- کودکان پر نشاط گل بوته = غنچههای پر طراوت گلها
- جوی مزرعه =ریشه خشکیده درختان
- روح مذاب = هستی بخش جاری، رگهای خشکیده
- کلاس شگفت آفرینش = آفریدههای خدا
- نوجوانان امیدوار ذرتها = بلالهای ریز کوچک
- چشمه معرفت = مبدأ آگاهی
- غرق = فرو رفتن
2- برای هر کلمه، یک همخانواده بنویسید.
اعجاز –> معجزه، عجز
غرق –> اغراق
نقطه –> نقاط
معصوم –> عصمت
3- در متن زیر چند غلط املایی وجود دارد؛ آنها را پیدا کنید و شکل صحیح آنها را بنویسید.
کودکان پر نشاط گل بوتهها و نوجوانان امیدوار زرتها در گوش نسیم عامین میگفتند و من با قرور و مهربانی و خشنودی، باغ و سحرا را تماشا میکردم.
در این متن 4 غلط املایی وجود دارد که عبارتند از:
- زرتها = ذرتها
- عامین = آمین
- قرور = غرور
- سحرا = صحرا
جواب فرصتی برای اندیشیدن صفحه 29 کتاب فارسی هفتم
١- به نظر شما کدام یک از شخصیتهای داستان، اهمیت بیشتری دارد، چرا؟
به نظر کژال مهمترین شخصیت داستان است. چون شخصیت اصلی داستان به حساب میآید و رفتار او با بقیه شخصیتها برای مخاطب مهم است.
نکته مهم: فقط مطالعه جواب درس 2 فارسی هفتم برای موفیت در آزمونهای مختلف کافی نیست و حتما از معلم خود برای بهبود وضعیت تحصیلی خود کمک بگیرید.