جواب درس 17 فارسی هفتم (ما میتوانیم) تهیه شده در گروه آموزشی یک به یک شامل تمام سوالات مطرح شده در کتاب درسی است. گام به گام فارسی هفتم درس 17 بخشهای «معنی ابیات و متن»، «املا»، «خودارزیابی»، «دانشهای زبانی و ادبی»، «نوشتن» و… میشود.
- جواب درس 17 فارسی هفتم بر پایه جدیدترین کتاب درسی فارسی هفتم (1401-1402) تالیف و منتشر شده است.
- گام به گام منتشرشده ۱۰۰٪ رایگان است.
- در تولید و انتشار گام به گام فارسی هفتم درس شانزدهم از برترین اساتید درس فارسی متوسطه اول در کشور کمک گرفته شده است و کیفیت گام به گام مورد تایید دبیران رسمی آموزش و پرورش است.
دانلود گام به گام سایر فصلهای فارسی هفتم
جواب درس 1 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس اول)
جواب درس 2 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس دوم)
جواب درس 3 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس سوم)
جواب درس 4 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس چهارم)
جواب درس 6 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس ششم)
جواب درس 7 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس هفتم)
جواب درس 8 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس هشتم)
جواب درس 9 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس نهم)
جواب درس 10 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس دهم)
جواب درس 11 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس یازدهم)
جواب درس 12 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس دوازدهم)
جواب درس 13 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس سیزدهم)
جواب درس 14 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس چهاردهم)
جواب درس 15 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس پانزدهم)
جواب درس 16 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس شانزدهم)
واژهنامه درس 17 فارسی هفتم
- تدفین: خاسکپاری
- نمادین: آنچه به عنوان نماد به کار میرود.
- عنایت: بخشایش، احسان، توجّه و لطف
- رحمت: مهربانی
- قرین: همراه
- سماجت: اصرار کردن، پافشاری کردن
- تسهیلات: امکانات
روانخوانی درس 17 فارسی هفتم
- لغو: بیهوده، باطل
- رویارویی: مواجه شدن
- مغرور: خودبین، خودپسند
نیایش درس 17 فارسی هفتم
- غفلت: ناآگاهی، بیخبری
- بوم: سرزمین، زادگاه
- درگاه: سرای پادشاهان، قصر
- نیکمردان: صالحان، پارسایان، نیکوکاران
جواب املا صفحه 154 تا 158 فارسی هفتم
- تدفین
- اعلامیّه
- ترحیم
- ذهن
- عنایت
- رحمت
- قرین
- حضور
- سماجت
- ضربه
- تسهیلات
- بازنشستگی
جواب خودارزیابی صفحه 159 کتاب فارسی هفتم
1- دانشآموزان چه جملههایی روی برگههای خود مینوشتند؟
جملههایی که نشان از ناتوانی آنها در انجام کاری بود.
2- چرا دونا از دانشآموزان خواسته بود که «نمیتوانم»های خود را بنویسند؟
چون میخواست دانشآموزان بفهمند که کاری نیست که انسان نتواند انجام دهد و باید به این ذهنیت رسید انسان از پس هر کاری که بخواهد برمیآید.
3- منظور بازرس از جمله «فهمیدم که این شاگردان هرگز چنین روزی را فراموش نخواهند کرد» چیست؟
با این حرکت دانشآموزان همیشه مراسم تدفین «نمیتوانم» را در ذهن نگه میدارند و هیچوقت آن را به کار نخواهند گرفت. چون دیگر برایشان وجود ندارد.
جواب کار گروهی صفحه 160 فارسی هفتم – جواب درس 17 فارسی هفتم
1- درباره شخصیتهای داستان «ما میتوانیم» گفتوگو کنید.
به عهده دانشآموز با همراهی معلم
2- یکی از داستانهای قرآنی را بخوانید و درباره شخصیتها و محتوای آن تحقیق کنید.
به عهده دانشآموز با همراهی معلم
جواب فعالیتهای نوشتاری صفحه 160 و 161 فارسی هفتم – جواب درس 17 فارسی هفتم
1- واژههای ساده و غیرساده را مشخص کنید و در جدول بنویسید.
روز، دست، ورقه، خاکی، سخنرانی، نمادین، شاگرد، کاغذ، گوش، تخته
کلمه ساده | روز، دست، شاگرد، کاغذ، گوش |
کلمه غیرساده | ورقه، خاکی، سخنرانی، نمادین، تخته |
2- ده کلمه مهم املایی از پنج درس گذشته، انتخاب کنید و بنویسید.
- حصار
- اذیت
- ملاعت
- مصاحبت
- محدب
- محزون
- اخلاص
- مدهوش
- لحن
- مأمن
3- برای هر یک از کلمههای زیر، دو همخانواده بنویسید.
وسط –> وساطت، واسطه
اطاعت –> مطاع، مطیع
رحمت –> ترحیم، رحیم
اعلامیّه –> علائم، اعلام
4- جدول زیر را حل کنید.
جواب فرصتی برای اندیشیدن صفحه 165 فارسی هفتم
1- به نظر شما، راز پیروزیهای پسر جوان، چه بود؟
مشورت با پدر پیرش و استفاده کردن از تجربیات با ارزش او.
۲- چگونه رفتار کنیم که مورد احترام دیگران باشیم؟
از رفتار و گفتار بیهوده پرهیز کنیم و به مردم احترام بگذاریم تا آنها نیز به ما احترام بگذارند.
معنی ابیات شعر نیایش صفحه 166 فارسی هفتم
خداوندا، به حَقِّ نیکمردان که احوال بَدَم را نیک گردان
خداوندا، تو را به انسانهای نیکوکار قسم میدهد که حال بدم را خوب کنی.
مکن ما را از این درگاه، محروم چو گنشجگان، مران ما را از این بوم
لطف خود را از ما دریغ نکن. ما چون گنجشگانی هستیم که به این سرزمین پناه آوردیم. ما را از درگاه خودت بیرون مکن.
زبانی ده که اسرار تو گوید روانی ده که دیدار تو جوید
به من قدرت بیانی بده که بتوانم اسرار وجودی تو را بازگو کنم. روح و روانی بده که خواستار دیدار تو باشد و تاب و تحمل درک تو را داشته باشد.
دلم در آتش غفلت مسوران به معنی، شمع جانم برفروزان
ناآگاهی همانند آتش است. دلم را در این آتش نسوزان. جان من را با نور حقیقت خودت روشن کن.
کنون، گر دست گیری، جای آن هست که گر دستم نگیری، رفتم از دست
اکنون وقت آن است که دستم را بگیری و کمکم کنی. اگر دستم را نگیری و از من حمایت نکنی نابود خواهم شد.
مکن دورم ز نزدیکان درگاه به راه آور مرا، کافتادم از راه
مرا جزء آن گروهی قرار بده که به تو نزدیک هستند. از هدایت من غافل نشو چون گمراه شدهام و راه راست را نمیشناسم.
تو را خوانم به هر رازی که خوانم تو را دانم به هر چیزی که دانم
خدایا برای کشف هر رازی تو را صدا میزنم و از تو کمک میخواهم. هر چیزی که را که میدانم از آن توست.
گل و نوروز، خواجوی کرمانی
نکته مهم: فقط مطالعه جواب درس 17 فارسی هفتم برای موفیت در آزمونهای مختلف کافی نیست و حتما از معلم خود برای بهبود وضعیت تحصیلی خود کمک بگیرید.