خانه » گام به گام متوسطه اول » گام به گام فارسی هفتم » جواب درس 13 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس سیزدهم)

جواب درس 13 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس سیزدهم)

جواب درس 13 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس سیزدهم)

جواب درس 13 فارسی هفتم (اُسوه نیکو) تهیه شده در گروه آموزشی یک به یک شامل تمام سوالات مطرح شده در کتاب درسی است. گام به گام فارسی هفتم درس 13 بخش‌های «معنی ابیات و متن»، «املا»، «خودارزیابی»، «دانش‌های زبانی و ادبی»، «نوشتن» و… می‌شود.


  • جواب درس 13 فارسی هفتم بر پایه جدیدترین کتاب درسی فارسی هفتم (1401-1402) تالیف و منتشر شده است.
  • گام به گام منتشرشده ۱۰۰٪ رایگان است.
  • در تولید و انتشار گام به گام فارسی هفتم درس سیزدهم از برترین اساتید درس فارسی متوسطه اول در کشور کمک گرفته شده است و کیفیت گام به گام مورد تایید دبیران رسمی آموزش و پرورش است.

دانلود گام به گام سایر فصل‌های فارسی هفتم

جواب درس 1 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس اول)

جواب درس 2 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس دوم)

جواب درس 3 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس سوم)

جواب درس 4 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس چهارم)

جواب درس 6 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس ششم)

جواب درس 7 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس هفتم)

جواب درس 8 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس هشتم)

جواب درس 9 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس نهم)

جواب درس 10 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس دهم)

جواب درس 11 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس یازدهم)

جواب درس 12 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس دوازدهم)


 

واژه‌نامه درس 13 فارسی هفتم

  • ظِلال: سایه‌ها (جمع ظِلّ)
  • اعتدال: تناسب، هماهنگی و زیبایی
  • دادخواهی: شکایت مظلوم از ظالم
  • پیش‌دستی کردن: پیشی گرفتن، سبقت جستن
  • محزون: غمناک، اندوهگین
  • گشاده‌رو: مسرور، خندان
  • سخن درشت: حرف خشونت‌آمیز و رنجاننده، سخن تند
  • رافت: نرم‌دلی، مهربانی
  • در بر گرفتن: در آغوش گرفتن
  • عطوفت: مهربانی، لطف و محبّت
  • اُسوه: الگو، نمونه

جواب حکایت درس 13 فارسی هفتم

  • کوردل: کم‌هوش
  • از بهرِ: به خاطرِ، برای
  • سبو: کوره سفالی

جواب املا صفحه 114 تا 117 فارسی هفتم

  • آل محمّد
  • ظِلال
  • اعتدال
  • بانگ اذان
  • تجمّل
  • حریم
  • لزوم
  • عبادت
  • اوقات
  • محزون
  • انس بن مالک
  • رافت
  • عطوفت
  • اسوه

معنی ابیات صفحه 117 کتاب فارسی هفتم – جواب درس 13 فارسی هفتم

ماه فرو مانَد از جمال محمّد               سرو نباشد به اعتدال محمّد

حضرت محمّد به قدری چهره زیبایی دارد که ماه هم در مقابل این زیبایی حیران و متعجّب مانده است. درخت سرو (که سمبل و نمادی از بلندقامتی به حساب می‌آید، هم‌اندازه و هم‌تراز با پیامبر اکرم (ص) نیست.

آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی               آمده مجموع در ظِلال محمد

همه پیامبران الهی (از جمله حضرت نوح، عیسی، موسی و…) زیر سایه حضرت محمد (ص) جمع شده‌اند. (منظور این است که پیامبری آن‌ها به خاطر وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) بوده است.

سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی               عشق محمّد، بس است و آل محمّد

ای سعدی، اگر به دنبال عاشقی کردن و جوانی هستی، کافی‌ست عاشق حضرت محمد (ص) و خاندان بزرگوار ایشان باشی.

کلّیّات سعدی، بخش مواعظ


جواب خودارزیابی صفحه 117 کتاب فارسی هفتم

1- رفتار پیامبر (ص) با امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در دوران کودکی چگونه بود؟

پیامبر اکرم با فرزندان خود با مهربانی بسیار رفتار می‌کرد. روایت کرده‌اند که گاهی هنگامی که پیامبر در حال خواندن نماز بود، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بر روی گردن یا پشت او می‌نشستند و ایشان نیز آنقدر در سجده باقی می‌مانند تا آنان پایین بیایند.

2- کدام رفتار پیامبر (ص) با دیگران، برای شما جالب‌تر است، چرا؟

گشاده رو بودن ایشان یکی از جالب‌ترین خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم (ص)‌بود، چون با این خصوصیت ایشان می‌توانست دشمنان خود را دوست بدارد.

3- به نظر شما چرا پیامبر (ص) بدرفتاری با خویش را می‌بخشید امّا نسبت به قانون‌شکنی، گذشت نداشت؟

چون بدرفتاری با خود شخص پیامبر مسئله‌ای شخصی بود و ایشان به بزرگواری می‌توانست از آن بگذرد. اما قانون‌شکنی، یک مسئله اجتماعی و عمومی است و چون حق دیگران را ممکن است ضایع کند، قابل گذشت نیست. اگر ایشان با قانون‌شکنان برخورد نمی‌کردند، هرج و مرج و آشفتگی جامعه را در برمی‌گرفت.

جواب درس 13 فارسی هفتم - دانش زبانی

جواب کار گروهی صفحه 118 فارسی هفتم – جواب درس 13 فارسی هفتم

1- خداوند در قرآن، پیامبر (ص) را «اُسوه» یعنی سرمشق و نمونه معرفی کرده است. چگونه می‌توانیم از رفتار پیامبر (ص) برای زندگی بهتر سرمشق بگیریم؟

وقتی می‌خواهیم پیامبر را الگو قرار دهیم، قرار نیست تمام کارهایی که ایشان در زمان زندگی خود و با توجه به شرایط ویژه آن زمان انجام می‌دادند را انجام دهیم. بلکه باید راهکارهای عملی و اساسی زندگی ایشان را یاد بگیریم. مثلا روحیاتی مثل صبر و استقامت، درایت، اخلاص، ایستادگی در برابر مشکلات، مهربانی و… را از پیامبر اکرم (ص) یاد بگیریم.

2- شعر دیگری درباره پیامبر (ص) یا یکی از معصومین علیهم‌السّلام، به کلاس بیاورید و درباره آن گفت‌وگو کنید.

به عهده دانش‌آموز با کمک معلم


جواب فعالیت‌های نوشتاری صفحه 118 فارسی هفتم – جواب درس 13 فارسی هفتم

1- برای هر یک از کلمه‌های زیر دو هم‌خانواده بنویسید.

حضور: حاضر، محضر

عطوفت:‌ معطوف، عاطفه

حریم: حرم، حرمت

2- واژه صحیح را انتخاب کنید و در جای خالی بنویسید.

الف. گاهی به آرامی آنان را پایین می‌آورد و از سجده …………… (برمی‌خواست، برمی‌خاست)

جواب: برمی‌خاست

ب. اجازه نمی‌داد کسی جز در مقام …………… در حضور او از دیگری بد بگوید. (دادخواهی، دادخاهی)

جواب: دادخواهی

3- بن مضارع فعل‌های زیر را مشخص کنید.

می‌خوانم –> خوان

می‌رویم –> رو

می‌پرسد –> پُرس

می‌شوند –> شنو


جواب حکایت صفحه 118 کتاب فارسی هفتم

نابینایی در شب، چراغ به دست و سبو بر دوش، بر راهی می‌رفت.

معنی: یک فرد نابینا در شب در حالی که چراغی در دست و کوزه‌ای بر دوشش داشت، از راهی می‌رفت.

یکی او را گفت: تو که چیزی نمی‌بینی چراغ به چه کارت می‌آید؟

معنی: یک نفر از او پرسید: تو که چیزی نمی‌بینی، برای چه چراغ همراهت است؟

گفت: چراغ از بهر کوردلانِ تاریک‌اندیش است تا به من تنه نزنند و سبوی مرا نشکنند.

معنی: شخص نابینا گفت: این چراغ را به خاطر افراد کندفهم برداشتم که مسیر را ببینند، به من تنه نزنند و کوزه مرا نشکنند.


نکته مهم:‌ فقط مطالعه جواب درس 13 فارسی هفتم برای موفیت در آزمون‌های مختلف کافی نیست و حتما از معلم خود برای بهبود وضعیت تحصیلی خود کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
درخواست معلم خصوصی