جواب درس 10 فارسی هفتم (کلاس ادبیات) تهیه شده در گروه آموزشی یک به یک شامل تمام سوالات مطرح شده در کتاب درسی است. گام به گام فارسی هفتم درس 10 بخشهای «معنی ابیات و متن»، «املا»، «خودارزیابی»، «دانشهای زبانی و ادبی»، «نوشتن» و… میشود.
- جواب درس 10 فارسی هفتم بر پایه جدیدترین کتاب درسی فارسی هفتم (1401-1402) تالیف و منتشر شده است.
- گام به گام منتشرشده ۱۰۰٪ رایگان است.
- در تولید و انتشار گام به گام فارسی هفتم درس دهم از برترین اساتید درس فارسی متوسطه اول در کشور کمک گرفته شده است و کیفیت گام به گام مورد تایید دبیران رسمی آموزش و پرورش است.
دانلود گام به گام سایر فصلهای فارسی هفتم
جواب درس 1 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس اول)
جواب درس 2 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس دوم)
جواب درس 3 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس سوم)
جواب درس 4 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس چهارم)
جواب درس 6 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس ششم)
جواب درس 7 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس هفتم)
جواب درس 8 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس هشتم)
جواب درس 9 فارسی هفتم (گام به گام فارسی هفتم درس نهم)
واژهنامه درس 10 فارسی هفتم (صفحه 86 تا 93)
- دلبرانه: شجاعانه
- مشاعره: مسابقه شعرخوانی
- پاسی از شب: قسمتی از شب
- فراغت: آسودگی، آسایش
- چیره: پیروز
- نوابغ: تیزهوشان (جمع نابغه)
- تحسین: تعریف و تمجید
- مَندیش: اندیشه نکن، فکر نکن
- رسیدن: گریختن، فرار کردن
- چسیدن: نرم و آهسته و با ناز راه رفتن
- خّرد: کوچک
- کوشا: تلاشگر، ساعی
- رزق: غذا، خوراک و روزی
- درنگ: تاخیر (متضاد عجله)
معنی شعرخوانی درس 10 فارسی هفتم (صفحه 86 تا 93) – جواب درس 10 فارسی هفتم
- کمال: کامل بودن، بیعیب و نقص بودن چیزی
- مفتخر: سرافراز
- عبرت نمودم: شگفتزده شدم، تعجب کردم
- آزمودم: امتحان کردم
- دلاویز: خوشبو، خوشایند، معطر، مطلوب
- عبیر: مادهای خوشبو که از گلاب و زعفران و… درست میشود.
- مُشک: مادهای خوشبو به رنگ تیره که درون کیسهای به اندازه تخممرغ در زیر شکم آهوی خَتایی نر است.
- حریر: ابریشم
- محبوب: معشوق، دوست داشتنی
- عجوز: پیرزن
- پارهدوز: کسی که کفش تعمیر میکند
- محفل: انجمن، مجلس
جواب املا صفحه 86 تا 93 فارسی هفتم – جواب درس 10 فارسی هفتم
- صالح
- رزمندگان
- همسفر
- حافظه
- زمزمه
- ابوذر
- رهگذر
- قطعات
- تلاوت
- فراغت
- طاقت
- نوابغ
- تحسین
- شگفتانگیز
- تشویق
- بااستعداد
- رزق
- بینظیر
- لحن
- مشتاق
- ویکتور هوگو
- جذب
- جاذبه
- فرانسوی
- مشغول
جواب معنی ابیات صفحه 89 تا 91 فارسی هفتم
ای مرغک خُرد، ز آشیانه پرواز کن و پریدن آموز
ای پرنده کوچک از خانه و لانه کوچک خودت بیرون بیا، پرواز کن و پرواز کردن را یاد بگیر.
تا کِی حرکات کودکانه؟ در باغ و چمن چمیدن آموز
تا کی میخواهی به کارهای کودکانه و بچگانه خودت ادامه دهی؟ به باغ و گلزار برو
رام تو نمیشود زمانه؟ رام از چه شدی؟ رمیدن آموز
این دنیا مطابق میل و خواسته تو عمل نمیکند، برای چه میخواهی تسلیم روزگار شوی؟ از جایت بلند شو، حرکت کن و تلاش کردن را بیاموز.
مَندیش که دام هست یا نه بر مردم چشم، دیدن آموز
نترس از اینکه در مسیرت دامی وجود داشته باشد. تلاش را ترک نکن و ببین و تجربه کن.
شو روز به فکر آب و دانه هنگام شب آرمیدن آموز
روزها را به دنبال کسب روزی و رفع نیازهای خود باش و شبها را برای استراحت بگذار.
به راستی که یکی از نوابغ ادب است میان شاعرهها تاکنون نظیرش نیست
به راستی که پروین اعتصامی یکی از بزرگترین شاعران و نوابغ ادبیات ایران است و بین شاعران زن، تا به امروز کسی شبیه به او نبوده است.
«به جان زندهدلان، سعدیا، که ملک وجود نیرزد آنکه دلی را ی خود بیازاری
ای سعدی سوگند به جان انسانهای عارف این دنیا ارزش آن را ندارد که کسی را از دست خودت ناراحت کنی و دلی را بشکنی.
جواب خودارزیابی صفحه 93 کتاب فارسی هفتم (جواب درس 10 فارسی هفتم)
۱- معلم، برای تشویق نیما چه کرد؟
به او یک کتاب داد تا مطالعه کند.
2- دکتر حسابی و دکتر کاظمی آشتیانی چه خصوصیات مشترکی داشتند؟
هر دوی این بزرگواران به خواندن قرآن، مطالعه، شعر و ادبیات علاقه خاصی داشتند.
3- به نظر شما چرا دکتر حسابی، با «علم بدون عمل» مخالف بود؟
چون علم به تنهایی فایده چندانی ندارد و زمانی مفید واقع میشود که برای پیشرفت خود و جامعه استفاده کرد.
جواب فعالیتهای نوشتاری صفحه 95 کتاب فارسی هفتم
1- زمان فعلهای زیر را مشخص کنید.
خواهم رفت: (آینده)
مینویسند: (حال)
گرفته بودی: (گذشته)
شنیدیم: (گذشته)
نشسته بودید: (گذشته)
آمدند: (گذشته)
2- پیام، قافیه و ردیف را در «قطعه زیر» بنویسید.
برزگری پند به فرزند داد کای پسر این پیشه پس از من تو راست هر چه کُنی کشت، همان بدرَوی کار بد و نیک چو کوه و صداست
پیام شعر: نتیجه رفتار ما در نهایت به خودمان برمیگردد.
ردیف: است (ست)
قافیه: را – صدا
3- با توجه به متن درس، جای خالی را با کلمه مناسب پر کنید.
معلم با همان …………… گرمش ادامه داد: «خیلی عالی است.»
جواب: لحن
اگر با او همسفر میشدی در طول راه …………… زیبای قرآن او را میشنیدی.
جواب: تلاوت
4- در متن زیر غلطهای املایی را پیدا کنید و شکل درست آنها را بنویسید.
مهم این است که در مقابل سختیها تصلیم نشد. اگر انسان در برابر دشواریها بایستد، بر آن چیره میشود، البته باید سبر و تاقت را از دست نداد و هیچگاه ناسپاسی نکرد.
تصلیم –> تسلیم
سبر –> صبر
تاقت –> طاقت
معنی شعرخوانی درس 10 فارسی هفتم (صفحه 96) – شعر گِل و گُل
شبی در محفلی با آه و سوزی شنیدستم که مرد پاره دوستی
چنین میگفت با پیر عجوزی «گلی خوشبوی در حمّام روزی
رسید از دست محبوبی به دستم»
یک شب در مجلسی شنیدم که پیرمرد کفشدوزی با سوز به پیرزنی میگفت: یک روز در حمّام، دوستی گِل خوشبویی به من داد.
گرفتم آن گِل و کردم خمیری خمیری نرم و نیکو، چون حریری
معطّر بود و خوب و دلپذیری «بدو گفتم که مشکی یا عبیری
که از بوی دلاویز تو مستم»
آن گِل را گرفتم و با آن خمیری درست کردم که همانند ابریشم نرم بود. آن گِل بسیار خوشبو و معطّر بود. پرسیدم تو مشکی یا عبیری که بوی تو اینطور مرا مست کرده است.
همه گِلهای عالم آزمودم ندیدم چون تو و عبرت نمودم
چو گِل بشنید این گفت و شنودم «بگفتا من گِلی ناچیز بودم
و لیکن مدّتی با گُل نشستم»
من تا به حال گِلهای زیادی دیدهام، ولی گِلی مثل تو ندیدم و از این موضوع تعجب میکنم. وقتی گِل این سخن من را شنید گفت: من گِل بیمقدار و بیارزشی بودم، اما زمانی با گُل همنشین شدم.
گُل اندر زیر پا گسترده پر کرد مرا با همنشینی مفتخر کرد
چو عمرم مدّتی با گُل گذر کرد «کمال همنشین در من اثر کرد
وگرنه من همان خاکم که هستم»
گُل گلبرگهایش را زیر پایش گسترد و به من افتخار همنشینی با خودش را داد. هنگامی که مدتی از عمرم را با گُل سپری کردم، صفات خوب او در من اثر کرد و من خوشبو و معطر شدم. وگرنه من همان خاکی هستم که بودم و تغییری نکردهام.
ملکالشّعرای بهار
نکته مهم: فقط مطالعه جواب درس 10 فارسی هفتم برای موفیت در آزمونهای مختلف کافی نیست و حتما از معلم خود برای بهبود وضعیت تحصیلی خود کمک بگیرید.